Dreams do come through...



Hade igår ett långt samtal med dottern om framtidsdrömmar... Hon vill ju bli fotograf..... Och högst upp på önskelistan står en systemkamera. Jag sa då till henne att just nu är det sååå inne att fotografera och att minsta tolvåring får systemkameror i födelsepresent =O. Jag rådde henne att om hon vill bli en skicklig och bra fotograf så ska hon börja smått...... Försöka bli skicklig med sin digitalkamera först och främst...... Börja från grunden. Jag menar vem som helst med systemkamera och ett bildprogram kan ju idag göra fina bilder..... Jag vill att hon lär sig att ta bra bilder utan att redigera dem.... Först då är man en bra fotograf.
Det är inte alltid pengar som gör en bra på saker.... Visst förenklar det att kunna köpa den utrustning man vill ha men jag tror det är bättre att kämpa för det man vill.
I dagens läge vill ju alla ungdomar bara ha en massa som "alla" andra har..... Och de får det också =O. Pengar styr allt verkar det som. Jag vill lära henne att det är bättre att kämpa för det man vill ha.

Förresten så föder "fattigdom" kreativitet =) Vi har nästan aldrig råd att handla nya saker till hemmet..... Men de gånger jag velat ha något nytt så har jag funderat på vad som kunnat göras med det vi har och sen har maken förverkligat mina idéer... Gjorde ju ett köksbord av gamla plankor och ett gammalt bordsunderrede..... Samma sak är det med mat.... Jag har blivit expert på att se vilka smaker som passar samman och lagar supergoda rätter med sånt vi har hemma...... Ibland är jag riktigt glad att jag har det som jag har det för jag gillar att ha det personligt. Visst kan jag vilja ha möbler från IKEA men va fan... Det har ju alla =) Men inte jag ..... Hehe. Jag är likadan med kläder förresten.... Hämtar inspiration från tidningar och sen ändrar jag och syr om sådant jag redan har =) Det har jag gjort sen jag var tonåring......

Med detta vill jag inte att ni som verkligen har råd med grejer ska tro att jag påstår att ni inte är kreativa..... Jag vill bara ha sagt att det inte bara är skit att ha dåligt med pengar......



Kommentarer
Postat av: Gabbi

Du har så rätt!!

Postat av: Helena

Du är så klok,min vän.

Kul att hon vill fotografera och helt rätt tycker jag att vänta med systemkamera och redigeringstjosan...

Jag älskar åxå att fota och har sedan 2 år tillbaka en systemkamera men

Jag har aldrig redigerat en bild!

Bra fotograf=bra bilder :)



2008-08-15 @ 09:56:06
URL: http://helu76.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag håller med, något annat positvit är att barnen lär sig värdet av pengar (inte bara, det e bara att köpa nytt) och uppskattar när dem väl får något. Mina barn får spara eller jobba hemma eller vänta till jul el. fördelsedag för att få det dem vill ha..

Vilket har resoltrat i två st väldigt sparsamma barn och det gör mig stolt, för jag är en riktig slösa, när jag väl har några kronor ;-D



Kram på dig och kul att din dotter har fotointresse, min dotters dröm är att bli regissör... Kreativa barn

2008-08-15 @ 10:28:22
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: stephie

Mamma, jag har föresten hittat en systemkamera på tradera. knappt använd, & den går just nu på 300 kr. Om den inte går över 600,kan jag inte lägga ett bud på 600 isf (om inte mindre!) & så hjälper du mig betala i slutet av månaden? Glömde helt bort att prata med dig om det innan idag.

2008-08-15 @ 16:18:19
Postat av: Åsa.S

Ja, jag tror det är bra för barnen att inte bara få allt... att få spara ihop till endel själva...

2008-08-15 @ 17:36:15
URL: http://glansigyta.blogg.se/
Postat av: ejmis

Kloka ord min vän!

2008-08-15 @ 18:52:46
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Intelligens föder intelligens... så därför kommer din dotter, som är lika klok som sin mor, att lyssna på dig! (Å jag som har en dotter med samma drömmar.. ska härma dina kloka ord...!! Tack för det tipset!)



Varm kram...



Ps. Vilket bra inlägg om insikt om pengars vara eller icke vara... klok är du då verkligen!

2008-08-15 @ 21:01:49
URL: http://himlastigen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback