"jag skojar bara"



Jag läste att
Schulmanbröderna stängts av från att blogga på Värmlands folkblad...... Jag brukar inte läsa deras blogg men har kommit in där ibland och sett deras alster. Jag undrar hur man är funtad om man kan försvara deras "skämt". Det är ju ofta ren mobbing och personpåhopp tycker jag....... Det har bland barn och ungdomar under ett par år pågått ett slags nytt fenomen... Det är att man säger något dumt till någon och sen försvarar sig med att "jag skojade bara". Ska vi som vuxna acceptera denna nya slags mobbing? När min yngsta gick i mellanstadiet för ett par år sedan hade vi problem med detta och läraren jobbade med att det inte skulle få förekomma. Jag hör ofta min son säga elakheter till sin bror för att sen säga att han skojade. Narurligtvis är jag på honom direkt om att det är inte skoj om inte båda tycker det.... men hur ska jag kunna förklara för ett barn eller tonåring att det inte är OK när vuxna människor säger att detta är humor?

Vad tycker ni?
Är det kul humor att mobba?????

Kommentarer
Postat av: ejmis

Absolut inte!!

2008-03-18 @ 13:48:35
Postat av: sessan

Nej mobbning har inget med humor att göra!
& jag accepterar inte att vuxna människor slänger ut sig massa spya om andra människor & avfärdar det med att det var bara på skoj!!
Detta är en av mina första bud i min barnuppfostran:
-Du skall behandla andra som du själv önskar att bli behandlad!

Jag fattar inte att så många media kanaler öppnar för "dold" mobbning.

Stor kram

Postat av: mamsen

Nej absolut inte okej att mobba, inte ens med humor. Jag har haft väligt svårt för den stora mobbingen som skett genom media den senaste tiden. Mobbingen av Carola, jag är absolut inte hennes största fan, men kommer på mig själv att sitta och försvara henne på fikarasterna.. Hur ska vi kunna lära våra barn att mobbing inte är okej samtidigt som halva sverige just mobbar en offentlig person.

2008-03-19 @ 09:38:30
URL: http://fyrtioung.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback