funderar....

Har surfat runt en stund på Attention forum.... Ett forum för folk med NPF-diagnos eller deras anhöriga.... Ibland när jag läser där så har jag inte långt till tårarna....... Först var det en som frågade hur de anhöriga har det med stöd och hjälp att orka..... Då kände jag att tårarna kom och att jag verkligen skulle behöva någon att prata med om allt..... för jag har det inom mig och ingen direkt att tala med =(. Visst pratar jag och maken lite ibland men jag skulle behöva gå på djupet med mina egna känslor...... Ska ta upp det med habiliteringen och se om de kan erbjuda något sådant..... Kanske en kurator? Sen var det någon som skrev om ekonomin och att betala räkningar.... Då fick jag en klump i halsen..... Det är inget kul att erkänna det men jag är usel på ekonomi.... Som vissa av er kanske fårstått.... När jag läste där var det som en spegelbild. Den där paniken som kommer då räkningarna ramlar in... Hur jag kan "låtsas" som om de inte finns.... Låter bli att öppna dem..... Handlar massa innan jag betalar räkningar så det sen inte finns tillräckligt kvar att betala allt med..... Varför är jag sådan???? Jag vet ju logiskt hur det går till.... Jag vet hur man gör en budget jag kan allt i huvudet.... men när lönen kommer är det som om något blockerar sig... Jättesvårt att förklara när jag inte själv fattar...... Detta är en av alla konstigheter som jag har för mig som jag skulle vilja ha svar på.... Vad är det för fel på mig???? Jag skäms ju jättemycket för detta.... Ni anar inte. 


Förlåt om det blev lite långt men jag behöver verkligen få detta ur mig........


Kommentarer
Postat av: Åsa.S

Det är inget FEL på dig gumman!

Men, som du själv säger, kanske det vore skönt för dig att få lassa ur dig lite hos en kurator eller liknande.

Kram!!

Postat av: ejmis

Tack för att du delar med dig vännen!!

En kurator ska du absolut försöka få, det är verkligen jättebra!! Kram!

2008-05-13 @ 20:50:13
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: jayne

Hej

Ja du... vad ska jag säga. Jag känen rigen mig i detta. Jag handlar dock aldrig över mina tillgångar, men handlar massor.. onödigt skit. Maken min kan bli vansinnig och undra vad jag gör av med pengarna.

Jag har läst detta innan och funderat... ADD/ADHD är ju ärftligt...så... och jag var himla jobbig som barn. Min mamma förbjöd mig att vara i finrummet.. jag kudn einte GÅ...sprang alltid.. välte ner saker..



Prata... ja.. du. Jag fösöker prata med maken om min kamp, sonen osv..vill ha stöd. Han lyssnar..ja.. men han är inte lika aktiv som jag..litar på att jag fixar det... säger att han inte kan ngt...men LÄS då... det har jag fått göra.



Jag tror säkert du kan få hjälp på habiliteringen.. man tycker väl det?



Min logoped har försökt få Uppdrag granskning att ta upp detta med föräldrars kamp, hur vi kämpar och kämpar och all tid vi lägger ner. Hon menar att detta måste lyftas, måste komam upp till ytan. Jag har skrivit en gång till dem jag med.. kanske ska vi gå tillsammans... skriva och skirva under..och skicka iväg?? Funderar mer och mer på det...

Jag vill också säga: Behöve du få ur dig saker.. du får gärna maila mig.. mailbomba.. gör inget!!! Ibland måste man få "gnälla eller kräka" av sig... och det är helt ok!

massor av kramar...

2008-05-13 @ 20:56:57
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Åsa.S

Klart jag ser.... läser och bryr mig... Har dock lite svårt att råda mer.

Bamsekram!!

2008-05-13 @ 21:18:11
URL: http://glansigyta.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja du....när brevbärarn kommer så får jag panik,har inte kunnat öppna räkningarna på ett bra tag..nu går det bra! Jag skrev in mig på öppna psykmottagningen här,sen fick jag en kurator som "tog över" & hjälpte mig praktiskt oxå..det va en lättnad..

Hon är med även vid möten med soc,FK & arb. givaren,facket! Eftersom mitt elände beror mestadels på jobbet :(

Kör KBT & det funkar bra på en del saker..men har man vart sjuk länge så tar det lika lång tid att bli frisk säger dom?

Nu tar jag en dag i taget & försöker njuta av det jag har..att prata med nån är kanon-första gången kändes det som 10 kg lättade från kroppen..

Hoppas du får nån ordning på detta? Kraaaaaaaaaam

2008-05-13 @ 21:41:39
URL: http://meohmylogpartaj.blogspot.com
Postat av: sessan

Hjärte vännen!

Först av allt, du SKALL ha en kurator kontakt!

Det är så psykiskt nedbrytande att kämpa för sina barn & doms rättigheter.

När andra mammor & pappor skryter över barnens bragder måste vi som har barn med spec behov fokusera på allt det negativa hos det käraste vi har för att få den hjälp barnen behöver, det gör något med själen.....

Sen är det ju heller inte ovanligt att den ena eller andra av föräldrarna har samma diagnos som barnen när det gäller dessa "bokstavs diagnoserna", man ser mer & mer drag av sig själv & kompenserar för detta på olika vis.

När smärtan över min egen dåliga mestringskänsla var som värst shoppade jag järnet, det gav mig lycka för en stund & ja, jag mestrade det!!

Att få ad/hd diagnosen var for mig som att komma hem, jag förstod mig själv & kunde börja jobba med mina "dåliga" ovanor,

MEN, det går fort att bryta ner en person & tar låååång tid att bygga upp, så jag har många berg & dalbane turer kvar ännu.



Bästa kramen vännen, du kan alltid maila mig om du vill





2008-05-13 @ 22:00:26
URL: http://www.sessanochprinsessan.com
Postat av: Gabbi

Morning...men gumman då!!

Kramen

2008-05-14 @ 06:25:37
URL: http://mamsen71.blogg.se/
Postat av: Ann

Att prata med kurator är något som hjälper.Det vet jag av egen erfarenhet.Har gått hos sådan då jag mådde skit för ett antal år sedan!"

Dom kan hjälpa dej med det mesta,alltså hjälpa i första hand för att lyssna.Och även hjälpa till att se till du får kontakt med rätt personer angående det du vill..

Lycka till Gumman!

KRAM!

2008-05-14 @ 06:50:03
URL: http://lillanslilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback