Tänkardag...


Mycket tankar idag.... När man kikar genom bloggar och hör vad vänner och bekanta berättar så händer det något hela tiden.... Ingen klarar av att "bara vara"..... Varför är det så??? Är folk rädda för att möta sig själv? Det är så mycket shopping varje dag eller det ska faras på en massa olika aktiviteter så fort man är ledig. Ibland tänker jag att mitt liv nog är det ideala..... Ja, riktigt tråkigt de flesta dagar då jag inte har råd att fara omkring och strö pengar omkring mig. Jag sitter mest hemma för mig själv och med mina tankar..... Jag är i alla fall inte rädd för att möta mig själv. Vad är det som driver folk? Varför måste man ha att göra varje vaken minut? Jag säger alltid till mina barn att för att uppskatta det som är kul måste man lära sig att ha tråkigt...... Det gör att om vi åker till Tivoli en dag under sommaren så är det en riktig höjdpunkt för dem...... För under resten av årets dagar har vi inte råd...... Jag säger nu inte att det är fel att göra saker om man har råd.... Men ibland borde man ta sig tiden att bara umgås med sig själv... Ta det lugnt.... Bara vara.



Just nu läser jag en underbar bok som jag tror jag läst ett tiotal gånger redan.... Jag älskar den och den får en att tänka till över meningen med livet..... Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom. Fantastiskt bra bok som jag varmt rekommenderar till er som inte läst den. Varje gång jag läst ut en bok och inte har någon ny att ta till går jag till bokhyllan och plockar fram denna..... Det finns så mycket livsfilosofi att man behöver läsa den om och om igen för att kunna ta den till sig.
LÄS DEN......


Kommentarer
Postat av: ejmis

Det är en konst att kunna vara ensam och att uppskatta ensamheten. Visst är det så att många nog springer från sig själva genom att t ex aldrig vara hemma själva. Jag gillar blandningen...vissa perioder är jag bara hemma sen kommer de här perioderna när jag verkligen vill vara ute och "röra på mig".

Du skriver alltid så kloka saker min vän! Kram!

Postat av: Ida

"för att uppskatta det som är kul måste man lära sig att ha tråkigt.." dagens ordspråk:) stämmer till 100% :)i mitt liv händer det inte heller så mycket.. men som du säger när man väl gör någon "utflykt" så blir det en höjdare... hellre så än att känna sig less på att komma på nåt att göra varje dag.. förresten hur känns det efter första arbetsdagen? kram

2008-07-16 @ 13:00:07
URL: http://idisplidis.blogg.se/
Postat av: Ann

Jag känner mej ju direkt träffad förstås.Ja vet ju jag handlar mycket och att vi far omkring på allt möjligt.

Men har då inga problem att vara med mej själv och är då rakt inte rädd för ensamhet heller.Svårt att vara det då Håkan förutom sista året alltid jobbat borta på veckorna:))



Men visst jag trivs bäst om jag har tusen järn i elden..det erkänner jag...annars mår ja dåligtVi har olika sätt att må bra på så är det nog!

2008-07-16 @ 14:13:44
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: Ann

Klart du ska skriva om det du vill! Tro inte jag tycker annat! :)) Men de är nog så att man vill olika sakerr för att må bra...Inget fel med det!

KRAm gumman!

2008-07-16 @ 14:20:06
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: Camilla

Väligt bra inlägg!

Den bästa tiden jag har är när jag är helt själv hemma med mina katter, ligga i sängen med dom på magen och något bra på tv'n - Jag behöver egentid ganska ofta, bara kunna vara och tänka. Eller en lördag då inget är planerat och vi kanske inte går utanför dörren förrän på eftermiddagen. Pengar är verkligen inte allt

2008-07-16 @ 14:24:17
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: Annica

Att lära sig uppskatta sin egen ensamhet är nog något inte alla kommer att lära sig. Tror jag. För mig tog det tid och jag blev nog nästan tvingad till det. Men nu njuter jag av att bara vara. Av ensamheten. Av stillheten. Av lugnet. Jag uppskattar sekunderna och minutrarna i livet. Tror det är en gåva som tyvärr inte alla får uppleva. För det är som du säger. Av att ha tråkigt lär man sig uppskatta det som är roligt.

Ha en underbar dag!

2008-07-16 @ 14:30:46
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Satu

Ja.. det var tänkvärt. Jag själv var tvungen att bli utbränd (eftersom jag skenade fram som expresståg i livet ända sedan barnsben till 33 år s ålder) och det var innan jag vågade vara ensam med mig själv.

Nu förtiden är jag som Ferdinand.:P



.

2008-07-16 @ 14:54:58
URL: http://satuelisa.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker som du....

Jag har en urusel ekonomi och det vet barnen,

men dem "lider" inte för att vi inte har råd att köpa allt, eller göra saker jämt.

Vi är ofta bara hemma och vi har inte tråkigt, vi umgås, spelar spel eller går ut och går tillsammans, vi gillar också att gå runt i affärer och drömma....

Mina barn lär sig iaf att pengar har ett värde, men man blir inte lycklig för att man kan shoppa varje dag. Tvärtom, tror jag.. Mina barn får önska sig saker till jul och födelsedag och när dem får nåt från önskelistan så är dem sååå otroligt tacksamma....



KRAM på dig

2008-07-16 @ 15:05:08
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Anna

så sant som det var sagt!

2008-07-16 @ 15:17:51
URL: http://comicsans.blogg.se/
Postat av: Åsa.S

Hahaha... träffande på mitt rastlösa inlägg i dag! ;)

Men det är nog mest vädret jag är less på, vill ju kunna vara ute ju!

Håller annars med dig, det är skönt att "bara vara"

2008-07-16 @ 15:48:48
URL: http://glansigyta.blogg.se/
Postat av: Bella

Bra inlägg! Ibland känner man sig vansinnigt tråkig för att man inte gör så mycket mer än att jobba, äta och sova..men jag trivs faktiskt med mitt liv! Det blir liksom lite mer speciellt då man hittar på något "out of the ordinary". En annan tycker det är lyx bara att gå ut och käka lunch på en Lördag!

Förresten...Tuesdays with Morrie är en himla bra bok! Har du läst hans andra; "For one more day" och "The 5 people you meet in heaven"- Också SUERFINA!

2008-07-16 @ 15:57:55
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: jayne

Ja den boken är jättebra!!

Höör ÄR platt jämfört med Stockholm... lovar

ha en bra dag

2008-07-16 @ 19:50:30
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Camilliondollar Baby

Jag är en blandning av allt! Gillar att bara vara hemma och inte göra någonting (läs: ligga på soffan och glo på teven/datorn/läsa). Däremot gillar jag att göra saker, fast inte att vara uppbokad hela tiden. Jag vill kunna göra spontana saker, när något kommer upp. Däremot är jag just nu inne i en shoppingperiod...och det är inte alls bra för ekonomin.



Den boken har jag hört talas om, måste nog läsa den vid tillfälle. Ska bara komma igenom alla andra böcker, man har här hemma först.



Det blev en lång kommentar.



Kram

2008-07-16 @ 20:09:21
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback