funderingar....




Nu har jag funderat fram och tillbaka på vad som sades i fredags på Bup. Jag har kommit fram till att än en gång är det visst mitt fel =O. Jag blir ledsen när jag tänker på det och i helgen har jag känt tårarna varje gång mötet återlevts....... Så här är det. När stora killen var i sju-årsåldern sökte jag till Bup för han hade ett märkligt beteende. Då fick jag veta att det var mitt fel att han var så..... jag hade bundit honom för hårt till mig =O Detta har jag sen levt med i nästan tio år..... Att jag är en kass mamma. Men nu har jag fått återupprättelse då det gäller honom...... Jag hade rätt i att han inte är som andra. Nu har han "äntligen" fått diagnos på högfungerande autism och kan få hjälp därefter. Har nu alltså gått igenom en ADHD utredning med lillkillen (14 år) och fick resultatet i fredags. Han har då enligt dem inte det. Under detta samtal kläcker så kuratorn ur sig " mamma curlar dig nog lite väl mycket"........ Alltså, än en gång får jag stå där med hundhuvudet =(. Alla hans symtom på ADHD har han för att jag curlar honom....... Jag reflekterade inte över det vid mötet utan kom att tänka på det efteråt....... Jag bara undrar hur man gör när man ser att ens barn är sååå tankspritt och okoncentrerat att han på två sekunder kan glömma vad han skulle göra....... Jag kan säga till honom att gå och klä på sig men på vägen till hallen hittar han något att pilla med och glömmer vad han skulle göra. Vad gör man???? Struntar man i det? Är det det som kallas att curla? Att jag tar ner jackan till honom från kroken........
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare härifrån men känner att något måste göras.... De kan inte få säga så till föräldrar gång på gång...... Jag har dessutom hört talas om att just detta BUP och denna psykolog vi gått till gjort en del grova fel..........Men f*n vad de är bra på att ge föräldrar dåligt samvete...... Skithuven.



Kommentarer
Postat av: Anna

Ja att bli kränkt på detta sätt kan inte va nån höjdare :( en del som jobbar med sånt här kan vara så jävla "plumpa" i sina uttalanden..sen är det ju som du säger..man funderar & tänker efteråt..så visst fastnar orden?
"Curla" sina barn verkar va nåt inne ord just nu..allt blir till curling!!!! Jag hade tatt ner jackan oxå..för att putta på grabben..dom fastnar ibland & glömmer bort..är det inte ens uppgift som förälder att putta på & samtidigt ställa krav? Då är jag oxå en curlare :)
Hoppas du får en fin dag tjejen..här regnar det idag :( *kram*

2008-04-02 @ 09:10:13
Postat av: Marra

Jag har aldrig hört ordet curla innan. Jag blir så arg när jag läser detta. Något sånt här är en anledning till att jag inte har mycket övers för sjukvården. Jag tycker inte du ska ta det för hårt och gräva ner dej. För det är inte dej det är fel på utan läkarna och sjukvården idag :)

Kram

Postat av: Anna

Men hallå, än en gång får man belägg för att det sitter fel persoer på fel plats.
Lätt att säga att du inte ska bry dig om deras kommentarer, när jag vet att det sitter därinne och maler...
Lita på din egen förmåga och dina inre signaler, oftast har man ju rätt..
Lycka till

2008-04-02 @ 09:36:54
URL: http://annalexing.blogg.se
Postat av: Margaretha

En sån jäkla soppa.....Idioter säger jag !!!!
Jag tycker att du skall sträcka på dig eftersom du e en ansvarsfull och snäll mamma !!!!!Så det så...
Kramar
Margaretha

2008-04-02 @ 13:40:57
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Jayne

Hej
Ja du... många ggr har jag skyllt min sons perosnliget på mig själv.. precis som di skriver så.."servar" vi honom här hemma.. med att stoppa ner läxorna, frukten, ta fram kläderna osv osv... men...ja. Ok..klart att han av detta blir lite "lat", men... han komemr inte ihåg det..han gör inte det och han säger det själv.
Nu har vi även en son till, som är två år yngre. Han klarar det mesta själv... även om vi stöttat honom på samma sätt de första skolåren. Numera vill han gärna ha hjälp, men vill oftast klara sig själv, en "normal" utveckling.
Ett barn med ADHD är 30% ynger än sin faktiska ålder... och tänker man så här så här min 15 åring mellan 10-11 år, mognadsmässigt...vilket kan stämma.
Jag har fått tid till BUP den 24 april... men jag komemr inte accpetera att hans perosnlighet och svårigheter beror på vårt stöd... och jag tycker inte heller att ni ska göra det. OM inte vi hade hjälpt dem... vem hade gjort det då? Var hade våra barn befunnit sig då.. skolkat, kanske sprungit ute och ränt med kompisar som inte var att lita på...??? nej... Ta inte denna skiten, vad du än gör. Alla barn mår bra av att servas ibland, men de flesta vill så småningom klara mer och mer själv... trots att föräldrarna vill fortsätta serva.
KRAM

2008-04-02 @ 16:25:33
URL: http://jayne.blogg.se
Postat av: Micaela

skit i dom. De är fullständigt dumma i huvudet. Jag har haft turen att få utredas på bnk istället. Mamma har också fått höra diverse kommentarer..

Det är bup som är dumma, inte föräldrarna. Det är så fel som det bara kan bli. Jag tycker att du ska säga till om att kuratorn sa sådär och att han hade inte någon rätt att säga så. För han drog förhastade slutsatser. En kurator ska lyssna på sina patienter innan han drar någon slutsats.

2008-04-02 @ 20:44:23
Postat av: Elisabeth

Men för i h-e.... nu blir jag så arg så jag måste nog lägga ifrån mig datorn ett tag!! INGEN.... INGEN har den rätten att säga så till en mamma som försöker göra sitt bästa för sina barn!! Eller förresten... oavsett om du INTE skulle göra ditt bästa - så har de ändå inte rätt att komma med sådana antydningar!! De visar på ett mycket oprofessionellt sätt sin brist på empati och sin oförståelse för vad en mammas roll egentligen innebär!
Nej... TA INGEN SKIT!! DU är världens bästa mamma för DINA barn... och låt INGEN, professionell eller inte, säga något annat!!

Man kan aldrig skämma bort ett barn med kärlek....!!

STÅ PÅ DIG VÄNNEN... Slå näven i bordet! DU är en mamma som vet att allt vad du har gjort för dina barn... det har du gjort av kärlek! Då ska ingen komma och trampa ner, och försöka förminska den kärleken!!

Usch, jag blir så galen när jag hör...! Det måste väl finnas annat folk där att prata med? Människor som behandlar dig med respekt, och som kan ge både dig och dina barn rätt verktyg för att komma vidare! Som det är nu... så har de ju bara slagit undan benen för dig!

Nej, jag slutar nu... innan jag går i taket alldeles! Men jag finns här, min vän... och jag står bakom dig! DU ÄR DEN BÄSTA MAMMAN FÖR JUST DINA BARN!!! Glöm aldrig aldrig det...!

Varm och stor kram..

2008-04-02 @ 23:08:29
URL: http://himlastigen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback