Hallihallå....




Jo, en bok blev det och jag har redan börjat läsa den... Verkar mycket bra =) Den heter "Maskrosungen" och är skriven av Sandra Gustafsson. Det är en verklighetshistoria.
Annars har eftermiddagen gått åt till farande fram och tillbaka... Jag t.o.m. cyklade idag =) Ville handla i en affär en bit bort och för att få hem varorna fick jag glatt cykla..... Sen hem och gjorde egen mager potatissallad och kyckling.... Oj, vad gott det blev =) Sen har jag mest suttit och slappat i soffan.... Läst lite i boken och kikat på Dr. Phil.
Och nyss fick jag ett bevis på att jag fostrat en underbar dotter =). Allt har sin tid hjärtat. Älskar dig härifrån till evigheten.......



Bokens handling:
Redan när Sandra föddes var hennes mamma psykiskt sjuk. När Sandra växer upp glider mamman allt djupare in i sin sjukdom och dessutom alkoholmissbruk. Hon pantsätter Sandras saker för att ha råd med vin och cigaretter. Det är Sandra som så gott hon kan ansvarar för hushållet, medan hennes mamma låser in sig i sitt rum och eldar upp brev och pratar med sig själv. Ofta finns ingen mat i huset, de pengar som finns går till mammans missbruk. Sandra får mat av sina kompisar, som smugglar ut smörgåsar till henne. För dem är det ett spännande äventyr, men för Sandra handlar det om överlevnad. Situationen blir ohållbar, och hon flyttar hem till sin pappa, men inte heller där ordnar saker upp sig. Även pappan är alkoholist, och Sandra får ta hand om sig själv medan han sitter på krogen.

17 år gammal träffar Sandra sin blivande man. De kämpar för ett bra liv tillsammans, gifter sig och får två barn. När andra barnet är fött briserar ännu en bomb i ett liv som bara behöver lugn och ro. De får beskedet att maken drabbats av MS.

Maskrosungen är en gripande och självutlämnande berättelse om en flicka som trots hårda förutsättningar växer upp till en stark, välutbildad kvinna.




Kommentarer
Postat av: ejmis

Den boken lånade jag av Stora Tjejen när vi var till dom.

Postat av: vivan

ja,jag har jobbat 7-16...1 dag kvar sen semester i 3v..jag har städat...tonat mitt hår...lagat mat...plockat..men fy 17 vad grejer det ligger överallt...men nu är det fint när jag kommer hem imorgon...kramiz

2008-06-26 @ 21:09:12
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Jag har ju följt dig en tid... och jag vet ju, att din dotter, precis som du, är en underbart stark och klok människa!



Varm kram...



2008-06-26 @ 21:17:51
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: jayne

oj...boken verkar bra. DEN ska jag kolla upp.

Semester..jaha ja...hm... jag ska jobba en vecka till...suck

Skönt att slappa lite va...bara ta dagen som dne kommer.. manana.. manana..



ha en bra fredag!! Kanske solen kommer tillbaka??

2008-06-26 @ 21:22:51
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: ejmis

Förhoppningsvis så tillbringar vi TVÅ nätter tillsammans i november ;)

2008-06-26 @ 21:37:15
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: jayne

ja...vi är nog det.(lika).

snart läggdags...tror jag....minsann..eller..hm hm hm

2008-06-26 @ 21:38:34
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: sessan

Är det inte underbart när barnen ger en den optimala känslan av att man "lyckats" med dom ♡♡♡♡

Var stolt du kvinna ;)



Boken tycks vara helt efter min smak för övrigt, berätta vad du tyckte när du läst den.



STOR kram

2008-06-26 @ 21:40:14
URL: http://www.sessanochprinsessan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback