Mina söner....

Min stora pojke är nu 20 år..... Han har en autismspektrumstörning. När han gått gymnasiet två år tyckte de att de inte kunde hjälpa honom att få slutbetyg. Trött mamma som kämpat många år orkade inte kämpa mer utan litade på det som mannen från arbetsförmedlingen sade. Att om man har ett funktionshinder får man åka på en räkmacka!!!
Alltså enligt honom skulle sonen genast få praktikplats och någon slags inkomst.
Jojo.... Detta är nu ett och ett halvt år sedan och allt som hänt har hänt för att JAG kämpat. Inte konstigt man e trött.....
 
"inkomst" fick han för att jag skickade honom till soc.... och nä, det är inte mycket. Men nu har han från F-kassan. Han har haft några små utbildningar som AF ordnat efter att jag tjatat.... Jag vill ju att han ska ha någon slags rutin i sitt liv. Men som det e nu vänder han dygnet både hit o dit och sitter mest vid datorn. Han måste ha nåt meningsfullt att göra.
 
Så, idag har vi äntligen fått nån slags lön för vårt (mitt) slit.... Han har fått en praktikplats :)
Visserligen är det inget jobb men en bit längre på vägen och han kommer att få rutiner.
 
Sen har vi andra sonen som inte ens har betyg från grundskolan. Han har dyslexi och adhd- liknande diagnos. Började på IV-programmet för att läsa in betygen som fattades men det skar sig rejält med en lärare där som absolut INTE passade att jobba med ungdomar som e trötta på skolan och oftast har nån diagnos. En riktig häxa som inte drog sig för att ljuga för oss föräldrar och som var riktigt otrevlig även mot mig.
I alla fall slutade det med att han hoppade av..... Skrev in sig på arbetsförmedlingen han med. Men samma där... Inget händer ju. Än en gång måste jag som mamma ligga på.....
Till slut fick han gå nån slags psykologisk utredning som ska visa vad han kan mm. Sen efter det har vi bara väntat o väntat.... Nu, äntligen kom det en ny kallelse till AF. Hoppas så att det leder till någotför honom också..... Jag märker ju att det äter upp honom att inte ha något att göra... Han sitter inte ens vid datorn.....
 
Jaja..... Blev långt det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback